Wednesday, September 30, 2009

ANTARA MEMAHAMI SEJARAH DAN KEMAJUAN NEGARA - PART1

Makam Sultan Hussein, Sultan yang menyerahkan Singapura kepada Inggeris, di Masjid Tengkera, Melaka






Sudah menjadi tanggung jawab kerajaan bagi menguruskan kewangan negara juga memakmorkan dan membantu rakyat. Kekadang kita lihat amat tidak rata pembahagiannya. Ynag selalu disebut ialah FDI(Foreign Direct Investment) dari pelabur luar dan amat kurang ditekankan bagi membantu atau menyelesaikan masaalah perniagaan tempatan dari penjaja kecil hingga SME juga yang besar-besar yang mencapai status global.

Kekadang pemimpin kita ni macam terlupa bahawa negara kita ni dah melalui beberapa peringkat kematangan ekonomi. Kita telah melalui fasa pengeluar komoditi(kebanyakkan Era Tun Razak), kemudian Era Pembangunan dan Perindustrian(Era Mahathir), namun dalam era mencapai status negara maju..kekadang kita lupa apakah yang menyebabkan kita bertukar dari fasa-fasa tersebut. Kita sekarang sedang menuju kearah status negara maju....dimana kita juga akan bertukar status ekonomi kita. Kesemua fasa-fasa ekonomi yang negara kita lalui mempunyai sebab yang tersendiri. Industri yang terlibat juga mempunyai sebab yang tersendiri untuk wujud atau diwujudkan.

Memang semasa Era Tun Razak kita baru merdeka dan agak mundur lagi dengan serba kekurangan. Sebenarnya kemajuan Singapura kalau nak dibandingkan adalah pintasan kemajuan Malaysia..kerana asalnya kerajaan Singapura adalah dari kemajuan Malaysia..Universiti Pertama kita juga dibangunkan di Singapura. Kemajuan pelabuhan di Singapura juga adalah dari sumbangan kita

..............dan yang sudah kita lupa pasal sejarah Melayu.....Kerajaan Melaka juga berasal dari Singapura (nama Parameswara dan anaknya Iskandar Shah yang menjadi dan membentuk keSultanan Melaka jga berasal dari Kesultanan Singapura....nama sebenar Parameswara(Sultan Melaka Pertama) adalah Paduka Seri Pekerma Diraja ...disebabkan pelat China mereka memangilnya dengan nama Palisula ..dan Portugis memangil dengan nama Paramisura dan memakai nama Islamnya Sultan Muhammad Shah..dan anaknya bernana Seri Rana Adikerma ..atau Sultan Iskandar Shah,(Sultan Melaka kedua). Orang China masa tu memangil dengan nama Mukansautirsha dan Portugis memanggil dengan nama Xaquendarsa. Ini disahkan dalam catatan Maharaja China...dan juga Portugis...
lihat blog saya....

http://www.melakainpicture.blogspot.com

(Mengenai catatan mengenai Kesultanan Melaka oleh Portugis dan Maharaja China termasuk mengenai Legenda Laksamana Hang Tuah. )


Pasal cerita Hang Tuah ni pun....blog saya juga banyak menerima soalan dari kebanyakkannya penuntut sekolah...anak zaman merdeka yang langsung tidak percaya akan kewujudannya Kesultanan Melayu Melaka..termasuk Hang Tuah. Maklumlah Silibus sekolah zaman sekarang ni langsung tak ajar mengenai Sejarah Kesultanan Melayu Melaka dan lain-lain....asik cerita pasal zaman merdeka sahaja..asik nak beritahu parti politik YANG TU telah membebaskan Malaysia dari penjajah. Kalau pasal Robin Hood mereka percaya pulak. Sebenarnya ......orang Inggeris juga masih lagi belum pasti Robin Hood dari kawasan mana..masih dipertikaikan ..dan kuburnya pun tak berapa pasti. Saya pun dah ke Sherwood Forest dan dapat berjumpa Robin Hood moden....lihat blog saya..







http://melakainpicture...pada blog list NIZCO ALBUM... dialbum Nottingham at a glance


Dalam hal ini juga saya rasa Silibus sekolah terutama sekolah rendah juga harus dirombak semula dan harus dimasukkan kembali silibus Sejarah KesultananMelayu Melaka dan yang berterusan kepada Sistem Kesultanan yang ada hingga kehari ini agar Rakyat Malaysia tahu sejarah mereka dahulu. Zaman sekolah tahun 70'an dahulu hampir tiap murid mendapat satu buku Hikayat Hang Tuah untuk dibaca sebagai salah satu bacaan wajib.

Biarlah anak-anak kita memahami Sejarah bangsa mereka sejak dari sekolah rendah lagi supaya mereka tidak lupa diri dan bangsa..lebih-lebih lagi dizaman Globalisasi dimana kanak-kana berumur 5 tahun lagi sudah pandai menggunakan komputer...!!! mereka lebih kenal ultraman dan Doraemon dari Hang Tuah.!!

Bak kata pepatah Melayu....Kalau nak melentur aur ..biarlah dari rebung....!!! Masa kecil lagi inilah..dari kelas tadika dan sekolah rendah ni lah perlu ditanamkan JATIDIRI.....!!! Jangan dah jadi rebung(dah keras jadi buluh) ..baru nak melentur jatidiri bangsa....!!!.......Boleh juga kalau dah jadi buluh ni nak dilentur..tanyalah orang yang buat perabut dari buluh.....kene panggang kat api panas..Oksi-asitilin...yang panas biru tu..baru bolih dilentur.... terukle sikit..nak kene panggang dulu....pon bukan semua orang suka kene panggang ni...ade yang melenting pulak nanti.....begitulah keadaan hidup..nak yang senang ke ..nak yang payah...???


Perlu dilihat iaitu negara yang masih mempunyai sistem beraja mempunyai sistem budaya dan masyarakat yang lebih berdisiplin dan mempunyai sistem budayayang tinggi berbanding dengan sistem presiden(yang tidak beraja). Lihat British dan Amerika. Walau apapun ia adalah satu warisan sejarah bangsa yang tidak harus dilupakan..lebih-lebih lagi negara kita mempunyai rakyat berbilang kaum....juga sedikit sebanyak juga angkara penjajah........Amat sukar untuk kita mempertahankan bangsa kita kalau sistem Kesultanan ini terhapus.....!!! Walau apa pun perkara berbangkit...diharap kita dapat menyelesaikan dengan cara sebaik mungkin...


Sebab itu juga ramai rakyat Melaka mempunyai hubungan kekeluargaan dengan rakyat Singapura..hingga kehari ini..!!!!.....Lihat makam Sultan Hussin dan Sultan Ali waris Kesultanan Istana Kg Gelam, Singapura juga dimakamkan di Melaka..di Masjid Tengkera dan di Kg. Umbai. Dimasa Sultan Hussein inilah telah menyebabkan penyerahan Singapura kepada Inggeris.( Kali pertama kita menyerahkan Singapura kepada orang ..)

Dan makam Sultan Iskandar Shah(Sultan Melaka kedua juga ditemui di Fort Canning, Singapura).


Peperangan menentang untuk menguasai semula Melaka setelah kejatuhan dizaman Sultan Mahmud masih berterusan hingga kezaman penjajahan Portugis, Belanda hingga kepada penjajahan Inggeris/British.

Sebenarnya Kesultanan Melayu tidak hilang atau terhapus dengan kejatuhan Melaka......

...Anak Sultan Mahmud dengan Tun Fatimah...Sultan Aleidin Riayat Shah II, jugalah yang mewarisi Kesultanan Johor setelah kejatuhan Melaka.


Singapura pada zaman dahulu adalah juga sebahagian wilayah Kesultanan Johor-Riau.

...Anak Sultan Mansur Shah, Sultan Ahmad Shah menjadi Sultan Pertama Pahang.


...Anak Sultan Mahmud Shah , Sultan Muzaffar Shah I, mewarisi kesultanan Perak.

..Jadi walaupun dengan kejatuhan kesultanan Melayu Melaka telah menyebabkan satu perkembangan baru dengan kewujudan kesultanan Melayu dibeberapa negeri lain..kerana Melaka telah dijajah.....!!!!





Makam Sultan Iskandar Shah di Fort Canning, Singapura










Makam Sultan Ali di Kawasan Masjid Kg Umbai, Melaka







Masjid Kg Umbai, dibina pada tahun 1856 menempatkan kompleks makam Sultan Ali








1 comment: